Artikelen

/ Hoe bouw je autoriteit op met Content Marketing

Categorieën

BACK

Hoe bouw je autoriteit op met Content Marketing

Mar 10, 2020 |
SEO, Content marketing,  |
michiel |

‘Autoriteit’ (authority) is het magische woord bij SEO en content marketing. Iedereen wil het, maar het is niet voor iedereen duidelijk hoe je die kunt krijgen en behouden. Met name Google beloont autoriteit en plaatst het hoger in de rangschikking en daarmee verhoogt de zichtbaarheid van de content.

Merk- of domein autoriteit is die heilige graal die je bereikt na maanden van hard werken en consistentie in het opbouwen van je online reputatie. Van de ene op de andere dag van ‘niemand naar autoriteit’ is een mythe. In plaats daarvan heb je geduld nodig en een goede strategie om de titel van een gerespecteerde expert in jouw branche te verdienen.

Hoe pak je het aan?

1. Maak een inhoudsstrategie

Content marketing is een goede manier om je online autoriteit op te bouwen. Dit gaat het beste als je het planmatig aanpakt. Als je het halfslachtig aanpakt, verwacht dan ook halfslachtige en/of tegenstrijdige resultaten. Een strategie helpt je bij het ontwijken van een aantal valkuilen, zoals:

  • Het houd je consistent en ondersteunt je bij het planmatig werken.
  • Het maakt duidelijk wat je nodig hebt om gezaghebbende inhoud te creëren (inclusief tips, tools, trefwoorden, onderwerpen en budget).
  • Het geeft een duidelijk beeld welke content je in de komende periode nodig hebt en helpt je bij het plannen van berichten en het promoten van content rond strategische data, seizoenen en evenementen.
  • Het helpt je bij het type inhoud te creëren dat jouw publiek het meest aanspreekt, en het zorgt ervoor dat je het bekend maakt daar waar dat publiek het zoekt.

Dit geeft een goed idee waarom een strategie belangrijk is. Zonder een plan om je autoriteit op te bouwen heb je grote kans dat het niet lukt. Voordat je besluit content marketing te gebruiken om naam te maken, neem eerst de tijd voor het uitstippelen van jouw content strategie. Maak een roadmap naar jouw autoriteit en volg je strategie nauwgezet.

 2. Deel wat je weet (help anderen zonder verborgen agenda)

Het delen van jouw kennis is essentieel voor het opbouwen van een gezaghebbende reputatie. De manier waarop je jouw expertise deelt bepaalt het uiteindelijke succes. Concreet, deel oprecht je kennis zonder agenda of bijbedoelingen. Het einddoel is het opbouwen van merkautoriteit en dit kun je alleen bereiken als je daadwerkelijk oprecht bent in het delen van jouw kennis!

Hoe doe je dat?

Beid je lezers toegevoegde waarde. Bied informatie aan die impact heeft op het leven van jouw lezers. Help problemen op te lossen waar ze in de praktijk mee te maken hebben. Bijvoorbeeld, Albert Heijn loopt al jaren voorop met content marketing. Jaren geleden begonnen ze natuurlijk met recepten magazine Allerhande. Dit succes zetten zij online voort. Op social media is dit bedrijf sterk. Met korte en krachtige recept video’s en kooktips inspireren ze op Instagram en weten zij ook de weg naar jong Nederland te vinden. Er is geen truc om iets te verkopen, geen Call To Action, helemaal niets. Het is puur informatief met als doel te helpen en mensen inspiratie op te laten doen voor hun maaltijd. Als gevolg daarvan is het een trust-builder.

3. Neem deel aan uw branche community

Dit is een open deur: Vind en volg jouw branchegenoten. Publiceer regelmatig op sociale netwerken waar jouw publiek is en focus op interactie en verbinding met anderen. Wanneer u deelneemt aan de community rondom jouw kennisdomein, wordt niet alleen jouw naam geassocieerd met een constructieve aanwezigheid. Maar helpt je anderen ook om op de hoogte te blijven van uw nieuwe ontwikkelingen, nuttig advies en kennis. Het delen van uw content, het voeren van discussies en actief deelnemen aan uw online community zijn belangrijke onderdelen van uw algemene contentstrategie. Zonder deze kunt je geen online autoriteit opbouwen.

4. Informatieve trefwoorden, structured data en SEO

Lange, diepgaande content heeft een grotere kans om jouw expertise te tonen dan een korte, kernachtige blogpost of Twitter-updates. In de lange content stukken kun je je het beste richten op long-tail trefwoorden. Beschrijf jouw content zo uitgebreid mogelijk met structured data en geef duidelijk aan wat de relatie is met de andere content op jouw website. Vergeet ook niet de relatie te leggen met jouw specifieke kennis en kunde.

5. Focus op een paar specifieke onderwerpen

Je denkt misschien dat je een breed scala aan kennis over meerdere onderwerpen nodig hebt in je strategie om een autoriteit te worden, maar dat is niet het geval. In plaats daarvan is het gemakkelijker om je te concentreren op één of paar belangrijke onderwerpen. Publiceer de content binnen ’topic clusters’ om een blogarchief op te bouwen dat alle facetten van één enkel onderwerp behandelt in meerdere blogberichten. De blogberichten hebben allemaal een link naar elkaar en naar het centrale thema. Deze aanpak is zeer geschikt voor het opbouwen van autoriteit in een specifieke niche en het verbeteren van jouw Google ranking potentieel. Onthoud altijd: Authority-Building is een lange termijn project. Niemand bouwt van de ene op de andere dag een goede reputatie op. In plaats daarvan bewijzen jouw consistente aanpak - wat je doet en zegt - aan mensen dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied.

Online zijn betekent:

  • Het opbouwen van uw merk door middel van consistente, strategische inhoud en SEO met structured data.
  • Het onderhouden van een positieve aanwezigheid.
  • Vriendelijk en open zijn, en echte connecties maken met jouw collega's en publiek.
  • Hard werken om jouw kennis te bewijzen en overal waarde te bieden aan jouw publiek.
  • Wanneer je klaar bent om consequent kennis te delen, ben je klaar om autoriteit en daarmee een goede ranking, op te bouwen.

 

Add a Review of this item